Landbruk

Landbruket i Norge har hatt en utvikling mot færre og større bruk, matjord som går ut av produksjon og lavere og lavere selvbergingsgrad. Av alle områder i Norge, har Troms og Finnmark hatt den mest negative utviklingen i landbruksproduksjonen. Denne utviklingen må vi snu ved å ta i bruk områdets naturgitte fordeler. Troms og Finnmark har landets beste beiteressurser. Ingen steder i verden har større tilvekst på lam basert utelukkende på beite.

Vårt klima er godt tilpasset grasproduksjon, og dermed mågrasdyra våre – sau, storfe og geit – ha en dominerende plass i landbruket vårt. Denne produksjonen skaper også ringvirkninger i forhold til arbeidsplasser i slakt- og foredlingsindustri, leverandørindustri og opprettholdelse av kulturlandskapet. Vår topografi og eiendomsstruktur er ikke tilpasset stordrift av ensidige produksjoner. Det må derfor legges til rette for kombinerte produksjoner/aktiviteter. Dette vil også bedre bærekraften i landbruket vårt.

Vårt klima og våre produksjonsforholder også velegnet for produksjon av en del grønne produkter – poteter, grønnsaker og bær.

SV Troms og Finnmark krever at det etableres en prøveordning i vårt fylke med sikte på å øke produksjonen og selvbergingsgraden med lokale landbruksprodukter med basis i områdets naturgitte forhold. Prøveordningen må gi rom for utprøving av nye virkemidler. Prøveordningen bør ha følgende innhold: