Minnesmerke over Nordens Klippe

Årsmøtet i Troms og Finnmark SV gir sin fulle støtte til initiativet for å reise et minnesmerke over Grubeforeningen Nordens Klippe på Rådhusplassen i Kirkenes, og bevilger 5000 kroner til formålet. Årsmøtet oppfordrer samtidig SV sentralt og lokallag i SV til å støtte opp om minnesmerket.

Stiftelsen av Nordens Klippe i 1906 markerer et tidsskille i historien i Nord-Norge. Foreninga har gått i spissen for kampen om organisasjonsretten gjennom hele sin historie. Den var den første foreninga som kjempet gjennom en tariffavtale i nord. I de første årene var arbeiderforeningene i Kirkenes og Bjørnevatn viktige bidragsytere i arbeidet for å utvikle alternative kampformer i fagbevegelsen, og de har vært en betydelig kraft i utviklinga av et moderne bedriftsdemokrati i etterkrigstida. De har også markert seg som en politisk aktør i internasjonalt solidaritetsarbeid. Det gir Nordens Klippe en særskilt plass i arbeiderbevegelsens historie.

Helt siden opprettelsen av SV har det vært tette bånd mellom partiet og Nordens Klippe. Troms og Finnmark SVs støtter minnesmerket som takk og anerkjennelse for kampene foreninga tok og for å synliggjøre dagens arbeiderkamp mot økende forskjeller og stadige forsøk på pulverisering av det organiserte arbeidslivet.