Ny barnelov med fokus på likestilt foreldreskap med barnet i sentrum

Det blir vanligere og vanligere at barn vokser opp med skilte foreldre. Nye familiekonstruksjoner som tidligere var unntaket, er i dag normalisert. Denne samfunnsutviklingen har skapt et behov for å se på barneloven i et nytt, helhetlig perspektiv, med barnet i sentrum. Dagens lovverk og regelverk henger for mye igjen i en tid som har gått oss forbi. Forslag til ny barnelov har vært ute på høring i 2021 og de neste årene vil saken løftes til politisk behandling. En ny barnelov er forhåpentligvis et steg mot et mer likestilt samfunn.

Mannsrollen har utviklet seg enormt de siste tiårene. Fedre har blitt en stadig viktigere del av barns liv, og farsrollen har gått fra å være mer distansert og aktivitetsorientert, til å bli en reell omsorgsrolle -på lik linje med morsrollen. Den moderne norske mannen er en fullverdig omsorgsperson i praksis, og det må gjenspeiles i en ny og bedre barnelov.Norge har en betydelig økning i antall barnefordelingssaker som må løses i rettssystemet. Dette er ofte svært belastende for barna, og kan skape varige konflikter mellom foreldre.

Begge foreldrene plikter å bære utgiftene til barnets forsørgelse og utdanning etter sine økonomiske evner. Slik barneloven er i dag ser vi at det er stor grad av unødvendige konflikterknyttet blant annet til den økonomiske fordelinga. Vi trenger et lovverk som gir trygge rammer for alle parter. Tydelige formuleringer kan forebygge konflikter, og det må være fokus på konfliktdempende tiltak. Det er til barnets beste.Holdninger knyttet til fedres omsorgsevne i offentlige tjenester er ikke harmonisert med virkeligheten. Det er en stor overvekt av kvinner i likestillingsapparatet og i spesifikke institusjoner som håndterer situasjoner rundt foreldreskap. Eksempelvis familievernkontor og barnevern. Vi bør sørge for å få flere menn inn i denne type stillinger, og derfor mener vi at det bør utvikles tiltaksplaner som stimulerer til dette. Vi tror dette vil bidra til at alle perspektiver i større grad vil bli hørt, og at omfanget og varigheten av konfliktnivået dempes.

Tiden er overmoden for en ny og modernisert barnelov. SV er likestillingspartiet og bør være partiet som står i front for en ny barnelov tilpasset den moderne familien.

Troms og Finnmark SV mener: