Regionreformen

Eksperimentet regionreformen må avsluttes så raskt som mulig

Regionreformen ble vedtatt i Stortinget i 2017. Flere fylker ble sammenslått mot befolkningen og de folkevalgte sin vilje, blant annet viste en folkeavstemming i Finnmark at 87% var imot sammenslåing med Troms.

Noen få oppgaver er overført det fylkeskommunale nivået i forbindelse med regionreformen, men ingen av oppgavene er så store at ikke alle de tidligere fylkene kunne ha utført disse uten å bli tvangssammenslått.

SV var og er mot at fylker skal slås sammen med tvang, og vil at fylker som ønsker det skal få muligheten til å dele seg opp igjen. Regjeringens meningsløse eksperiment med det regionale nivået, på tvers av folkeviljen, må avsluttes så raskt som mulig.

Ved oppdeling er det viktig å sikre at fylker som ønsker å dele seg opp igjen skal ha en velfungerende administrasjon, slik at de kan yte gode tjenester til befolkningen med en gang, og slik at det er regionale folkevalgte som har ansvaret og tar beslutninger. Dersom sammenslåtte fylker blir holdt sammen unødvendig lenge, risikerer vi at de blir utsatt for irreversible og opprivende kamper om lokaliseringer og fordeling av tjenester, og at deler av administrasjonene forvitrer og blir utsatt for kompetanseflukt. For alles del er det best å sørge for at oppdeling skjer så raskt som praktisk mulig.

Å dele opp så raskt som mulig er det mest fornuftige av mange hensyn. Både for befolkningen, organisasjonen og ansatte. Økonomisk er det også den rimeligste løsningen å få oppdelingen gjort mens man enda har intakte organisasjoner som enkelt kan deles.

Lovverket åpner for at regjeringen kan gjøre unntak fra blant annet kommunelov og valglov, slik at fylker som deles kan nedsette midlertidige fylkesting utgått fra de nå eksisterende fylkestingene. Alternativt, eller i tillegg, kan det avholdes ekstraordinære fylkestingsvalg.

Den politiske situasjonen i de samanslåtte fylkene er ulik. Noen fylker står klar til å dele seg opp, og det viktig at de får begynne på arbeidet straks. I andre fylker er det stor folkelig motstand samtidig som det i dagens fylkesting ikke er flertall for oppdeling. SV vil ta opp saka om fylkesstrukturen og denne feilslåtte reformen i Stortinget etter valget. Et nytt flertall på Stortinget må legge ut folkeavstemminger der det er tvil om hva flertallet i folket ønsker. Om folkeavstemmingene viser et flertall for oppdeling av dagens fylker, skal Stortinget følge dette rådet og dele opp fylkene så snart som råd.

SVs landsstyre mener: