SV krever nordnorsk forankring i styring av Nord-Norge!

Det er nylig satt søkelys på at alt for mange viktige topplederstillinger i nord besittes av folk som ikke er bosatt i Nord-Norge. Altså pendlere sørfra. NRK Nordland kunne ramse opp at: Bare to av ti styreledere og toppledere i Helse Nord bor i Nord-Norge. Rektorene for UiT og Nord Universitet bor i andre landsdeler. Sjefene for Kystvakta på Sortland, Brig N på Bardufoss, Forsvarets operative hovedkvarter i Bodø og Finnmark Landforsvar i Porsanger bor i Oslo og omegn. Man kan legge til at direktørene for Luftfartstilsynet, Brønnøysundregistrene, Hovedredningssentralen, Nofima og Kongsberg Satellite Service AS bor sørpå. Widerøe, Hurtigruten i Tromsø og Private Barnehagers Landsforbund i Bodø (PBL) likeså.

Helse Nord opptrer i strid med Stortingets intensjon. Helseforetaksloven sier at styremedlemmer i regionale helseforetak skal «ha tilknytning til den regionen som foretaket hører under».

Den kjenner best hvor skoen trykker, som har den på. Nærhet og egen erfaring er sentralt for den som skal forstå en problemstilling –eller styre en bedrift og påvirke samfunnsutviklingen. Vi mener det viser at vi verken tar i bruk kompetanse som finnes i Nord-Norge, eller gir kompetanse en sjanse til å utvikles i landsdelen.

Dette er en trend som har fått lov til å utvikle seg. Nord-Norge blir fjernstyrt sørfra. Det betyr at beslutningene som tas, ikke er tatt her i regionen og ikke nødvendigvis er i takt med det som vil være det beste for vår landsdel. Geografisk tilknytning og lokalkunnskap er viktige faktorer for at man best mulig skal forstå kompleksiteten, dynamikken og behovene i et fylke eller en landsdel, og dermed ta de rette beslutningene. Stortingets utgangspunkt er da også at beslutninger om sykehusstruktur skal tas av folk som er fra den aktuelle landsdelen – som selv kjenner konsekvensene av beslutningene de tar. Det samme prinsippet ligger til grunn for kommunenes lokale selvstyre. Vedtak skal gjøres tettest mulig på dem det gjelder. Vi ønsker bevisst talentutvikling og satsing på kandidater med geografisk tilknytning. I tillegg må det stilles konkrete krav. Økt kvinneandel i styrer kom ikke på plass etter «gode intensjoner» alene. Det må til faktiske krav for å oppnå endring. Hodejegere og valgkomiteer som innstiller kandidater som ikke oppfyller lovgivers intensjon om geografisk tilhørighet, må tape på det.

Troms og Finnmark SV ber om at det tas nødvendige grep fra regjering og Storting for å sikre at Stortingets intensjoner oppfylles når det skal velges styremedlemmer i regionale helseforetak og toppsjefer i offentlige virksomheter. Å være bosatt i landsdelen der konsekvensen av beslutningene slår ut bør være en verdifull og viktig kvalifikasjon som vektlegges i slike ansettelser.