Havet gir liv og legger grunnlaget for verdiskaping langs kysten. Fiskeri og havbruk produserer mat som eksporteres på verdensbasis. En bærekraftig forvaltning av ressursene i havet er helt avgjørende for kystsamfunnenes eksistens. Bærebjelken i norsk fiskeriforvaltning er tuftet på prinsippene om at vi eier havets ressurser i fellesskap, de som bor nær havets ressurser gis rett til å høste av det og ressursene skal komme lokalsamfunnene til gode.
I dag samles retten til å fiske på færre hender og kvotehandel gjør det kostbart for vanlige folk å bli fiskere. SV kjemper for å snu denne utviklingen.
SV vil:
grunnlovsfeste at de viltlevende ressursene i havet tilhører folket og skal komme lokalbefolkningen til gode
at fiskekvotene skal tildeles slik at de prioriterer kystflåten. Fordeling av kvoter må gjenspeile de ulike fangstmetodenes ressurstilpasning og energiforbruk
sikre fiskernes rett til prisforhandling og Fiskesalgslagets enerett til å fastsette minstepris på fisken. SV vil opprettholde fiskesalgslagsloven
tilbakeføre torsketrålkonsesjonene med leveringsplikt og bearbeidingsplikt tilkystsamfunnene, og bruke deler av dette til å øke rekrutteringen til fiskeriene
stramme inn aktivitetsplikten. Kun aktive fiskere kan eie fiskefartøy med fiskerettigheter. Aktivitetsplikten skal også gjelde for rederi
skjerpe krav til fartøystørrelse som gis adgang til fiske innenfor fjordlinjene
utvide og styrke kystfiskekvoten
innføre strengere eierskapsbegrensninger i fiskeflåten
sette i verk tiltak for å begrense at fisk føres ut av landet for bearbeiding, for eksempel i form av kvotetrekk og avgift på frossen fisk som utføres for videreforedling
gjeninnføre 28-metersgrensen i kystfiskeflåten
erstatte dagens konsesjonssystem med et system hvor nærhet til ressurser og kompetanse avgjør tilgang på rettigheter. Endringen må inkludere en overgangsløsning, slik at de som har investert innenfor dagens system, ikke lider uakseptable tap
innføre 50 prosent avkortning av kvoter ved strukturering. Avkortning i kystgruppen skal gå til rekrutteringskvoter som ikke er omsettelige, mens det i øvrige grupper går tilbake til gruppen
Havbruk
Havbruk gir Norge stor verdiskapning, og det er store muligheter for videre industriell satsing, men havet må holdes rent om vi vil skape varige verdier. I dag truer forurensning fra oppdrettsanlegg fjordene, og rømt laks og lakselus truer villaksstammene. SV vil stille strengere miljøkrav, beskytte villaksen og redusere andelen importert fôr.
SV vil:
legge om tildelingen av oppdrettstillatelser, slik at prisen på vekst reduseres kraftig, og at man i stedet innfører krav om null lus, null rømming og null ressurser på avveie for å kunne få tillatelse til ny eller økt produksjon. Alle nye tillatelser skal gå til anlegg som nyttiggjør seg slammet fra anlegget
trekke tilbake tillatelser dersom miljøkravene brytes
redusere eierkonsentrasjonen i norsk havbruk. SV vil styrke det lokale eierskapet til ressursene
at bruken av medisiner og kjemikalier i oppdrettsnæringa skal reduseres til et bærekraftig nivå
at det skal stilles strengere krav til lokalisering av oppdrettsanlegg. Anlegg i nasjonale laksefjorder må avvikles
stille krav om at alle oppdrettsanlegg skal være rømningsfrie og utslippsfrie fra 2026
at nye oppdrettskonsesjoner ikke skal være omsettelige
at konsesjonene skal falle tilbake til fellesskapet om de går ut av bruk
kreve at fiskefôr renses for miljøgifter, og erstatte soyaen i fiskefôret med bærekraftigealternativ
ha mål om at alt slam fra oppdrettsanlegg skal samles opp. Dette skal ses i sammenheng med gjødselproduksjon og bioenergiproduksjon
innføre krav om at all oppdrettslaks dobbeltmerkes på en måte som gjør at rømt fisk enkelt kan identifiseres og spores
styrke dyrevelferden i oppdrettsnæringa gjennom hele produksjonssyklusen og styrke Mattilsynets sanksjonsmuligheter. Dagens bruk av rensefisk må fases ut
innføre et omsetningspåbud for bærekraftig fiskefôr for oppdrettsnæringa, hvor man starter lavt, med en opptrappingsplan som gradvis økes opp til 100 prosent for bærekraftig fôr
etablere en produksjonsavgift for oppdrettsnæringa hvor brorparten av inntektene tilfaller vertskommunene og en mindre del går til fylkeskommunen